Een nekbrace biedt ondersteuning en stabiliteit aan de nek. Voor mensen die lijden aan bijvoorbeeld een whiplash, nekpijn, een nekhernia, ouderdomsslijtage, of een scheve stand van de wervels, is een nekbrace van belang. Tijdens het dragen van een nekbrace krijgen de halswervelkolom en de nekwervels extra ondersteuning. Het maken van foute bewegingen wordt hierdoor grotendeels voorkomen. Zo biedt het dragen van een nekbrace ruimte aan herstel of zorgt voor een afname van pijnklachten. Welke nekbrace het beste bij u past hangt onder andere af van de aard van uw klachten en hoe u het product wilt gaan gebruiken. Meer weten over de juiste nekbrace voor uw situatie? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.
De nekbrace, ook wel een nekkraag of orthese genoemd, ondersteunt de nek. Een nekbrace is een effectief hulpmiddel om het herstelproces van de nek te versnellen en zo comfortabel mogelijk te maken. Zo ontspant een nekbrace of halskraag de spieren en wervels in de nek waardoor de pijn sneller afneemt. De nekbrace is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, zoals de zachte nekbrace, extra verstevigde nekbrace en de schouderafsteunende nekbrace. Een nekbrace wordt gedurende de hele behandeling gedragen. Let hierbij wel op de huidverzorging en zorg ervoor dat de huid droog en schoon is.
Een nekbrace kan in verschillende uitvoeringen en materialen worden geleverd. Het kan zijn dat een confectiebrace voor voldoende is, maar indien nodig kunnen wij ook een nekbrace voor u op maat maken. Indien u een maatwerk nekbrace nodig heeft, zal uw orthopedisch adviseur u voorlichten over de verschillende materialen en mogelijkheden voor uw maatwerk nekbrace.
Driekwart van de mensen krijgt door overbelasting te maken met nekklachten. U voelt stekende pijn in de nek als u uw hoofd beweegt. Klachten als hoofdpijn en schouderklachten kunnen ontstaan vanuit de nek. Als u een operatie hebt gehad, helpt een nekbrace bij een voorspoedig herstel. Lees hieronder meer over de verschillende aandoeningen die pijn in de hals en nek kunnen veroorzaken:
Tijdens uw eerste afspraak met ons maakt u kennis met een van onze orthopedisch adviseurs. Samen bespreken we uw hulpvraag en nemen we de informatie door die uw arts heeft vermeld in de verwijsbrief. Daar nemen we alle tijd voor. Met de informatie van uw specialist en uw verhaal bekijken we wat de beste oplossing is. Daarnaast geven we advies over de vergoeding en leggen we allerlei gegevens vast.
Tijdens deze eerste afspraak meten we ook de nekbrace aan. We nemen de maten van uw nek en kijken welke nekbrace het beste bij uw probleem past. Mochten wij het juiste confectieproduct voor u op voorraad hebben, dan kunt u gelijk met uw nekbrace naar huis, maar vaak moeten wij deze nog bestellen.
Heeft u een maatwerk product nodig, dan maken we tijdens deze afspraak een afdruk van uw nek door middel van een cast, gips of via een scan. Aan de hand van maten, maken wij uw nekbrace.
De orthopedisch adviseur maakt meestal een pasafspraak met u over 1 week in geval van een confectieproduct, of over 2 weken in geval van maatwerk.
Tijdens de pas- en afleverafspraak controleren we of uw nekbrace goed past en comfortabel zit. We doen de brace bij u om. Tijdens deze afspraak leggen wij u uit hoe u de nekbrace moet gebruiken en schoon kunt maken. Ook maken wij een controleafspraak. Eventueel op een technisch spreekuur met voorschrijvend arts erbij.
Er zijn veel verschillende soorten nekbraces en deze worden op verschillende manieren gebruikt. In deze handleiding geven wij algemene informatie over dit product. Specifieke informatie over uw nekbrace krijgt u van orthopedisch adviseur.
Door het dragen van een nekbrace kunt u plaatselijk wat meer gaan transpireren. Laat de huid wennen en in de loop van de tijd zal de zweetproductie vaak afnemen.
Het aantrekken van uw nekbrace kan in het begin wat stroef gaan, maar door het gebruik wordt deze steeds soepeler waardoor het aantrekken steeds makkelijker gaat.
Voor een confectie nekbrace volgt u de onderhoudsinstructies van de fabrikant. Deze instructies staan vermeld in het onderhoudsboekje dat bij uw nekbrace bijgesloten zit.
Een maatwerk nekbrace kan van (combinaties van) verschillende materialen gemaakt zijn. Het onderhoud van een maatwerk brace verschilt dus van soort tot soort.
Siliconen
Dit materiaal is afwasbaar met water en een niet-agressieve zeep. Spoel en droog het materiaal goed na om zeepresten te verwijderen. Siliconen is een sterk materiaal, maar kan minder goed tegen scherpe voorwerpen. Neem contact op met orthopedisch adviseur zodra u een scheurtje ziet.
Kunststof
Maak kunststof delen regelmatig schoon met een vochtige doek, eventueel met wat schoonmaakmiddel. Gebruik nooit oplosmiddelen zoals aceton, spiritus, wasbenzine of iets dergelijks.
Leer
Leer kunt u schoonmaken met een vochtige doek. Het beste gebruikt u hiervoor kalkvrij water (gedestilleerd of gekookt water). Gebruik geen zeep. Laat het leer drogen aan de lucht en vermijdt langdurig wrijven.
In het algemeen geldt voor een orthopedisch hulpmiddel een gewenningstijd. Per soort voorziening is deze gewenningstijd verschillend. Neem hiervoor rustig de tijd en laat uw adviseur of arts uitleggen hoe u de draagtijd opbouwt.
Door het intensief dragen van uw nekbrace kan er ongemerkt slijtage optreden. Door slijtage aan bijvoorbeeld de pasvorm, het materiaal of de sluitingen kan de werking van uw hulpmiddel verminderen. Laat uw nekbrace daarom regelmatig controleren door uw orthopedisch adviseur. Wij nemen contact met u op voor het plannen van deze controle-afspraak. Heeft u last of vragen, bel ons dan gerust.
De garantietermijn op materiaal- en productiefouten in uw op maat gemaakte orthese (brace) is één jaar en gaat in op de datum van aflevering.
Als redelijkerwijs aangenomen kan worden dat problemen door anatomische veranderingen zijn/worden veroorzaakt, is de garantieregeling niet van toepassing.
Livit Ottobock Care is niet aansprakelijk voor de gevolgen van het onjuist gebruik van, of het aanbrengen van aanpassingen aan, de door haar geleverde producten door andere dan door Livit Ottobock Care als bevoegd erkende personen. Hiermee vervalt tevens de garantieregeling.
Wij streven naar 100% klanttevredenheid en vragen u om opmerkingen of klachten altijd te melden. Het liefst bij de betreffende Livit Ottobock Care medewerker. Heeft dit onvoldoende resultaat opgeleverd? Dan verwijzen wij u naar onze klachtenprocedure op livit.nl/klachtafhandeling. Wij zoeken zo snel mogelijk naar een passende oplossing voor u.
Alle medische hulpmiddelen moeten binnen de Europese Unie (EU) voldoen aan de Medical Device Regulation (MDR). Om dit aan te tonen is het in bepaalde gevallen mogelijk om een CE-markering aan het product toe te voegen. Alleen volledig naar maat gemaakte producten hoeven deze CE-markering niet te hebben. Voor alle producten van Livit Ottobock Care geldt dat deze voldoen aan de wettelijke eisen van de Medical Device Regulation.
Vaak worden braces en orthesen uit de basisverzekering vergoed. Dit is wanneer de brace of orthese noodzakelijk is voor het dagelijks functioneren. Orthesen en braces die gebruikt worden voor sport of educatie worden over het algemeen niet vergoed. Dit geldt ook voor braces en orthesen die gebruikt worden tijdens een behandeling (geen vergoeding). Wilt uw weten of u aanspraak kunt maken op vergoeding voor uw brace of orthese? Check dan de vergoedingenwijzer.
Voor elke orthese of brace geldt dat wij de aanvraag voor dit hulpmiddel vooraf indienen bij uw zorgverzekeraar. Voor de meeste orthesen en braces is vooraf geen toestemming nodig.
Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars in Nederland. Het enige dat we van u nodig hebben om uw aanvraag te kunnen indienen is een voorschrift van uw arts (medisch specialist) met de medische indicatie en het behandeldoel, aangevuld met een zorgplan dat u samen met de Livit adviseur opstelt.
Of u voor vergoeding van uw hulpmiddel in aanmerking komt, is afhankelijk van uw medische indicatie en uw hulpvraag en bij welke zorgverzekeraar u verzekerd bent. Check de vergoedingenwijzer.
Ook al wordt uw hulpmiddel door de zorgverzekeraar vergoed, kan het zijn dat de kosten ten laste komen van uw eigen risico. Het eigen risico is een wettelijk bepaald jaarbedrag dat voor iedereen gelijk is. Voor 2023 is het eigen risico vastgesteld op € 385,-. Dit bedrag is gelijk aan vorig jaar. Voor kinderen tot 18 jaar geldt geen eigen risico.
Bij sommige verzekeraars kunt u uw eigen risico in termijnen betalen. Of dat in uw geval ook geldt, kunt u navragen bij uw zorgverzekeraar.
Voor sommige hulpmiddelen, bijvoorbeeld voor orthopedische en semi-orthopedische schoenen, geldt behalve het eigen risico ook een eigen bijdrage. Dit bedrag betaalt u zelf. De overheid bepaalt voor welke hulpmiddelen een eigen bijdrage geldt en hoe hoog de bijdrage is. Dit geldt voor hulpmiddelen uit zowel de basisverzekering als uit de aanvullende verzekering.
Sommige zorgverzekeraars bieden een aanvullende verzekering, waarbij de eigen bijdrage geheel of gedeeltelijk wordt vergoed. Uw zorgverzekeraar kan u hier meer over vertellen.
Livit werkt samen met alle zorgverzekeraars in Nederland. Met de juiste indicatie worden de meeste orthopedische hulpmiddelen geheel of gedeeltelijk uit de basisverzekering vergoed. Livit dient de declaratie voor hulpmiddelen die onder de basisvergoeding vallen rechtstreeks in bij uw zorgverzekeraar. Voorwaarden daarvoor zijn dat wij in het bezit zijn van de gegevens van uw zorgverzekering, uw identiteitsbewijs en een verwijsbrief van uw arts of specialist. Of u voor een vergoeding in aanmerking komt, is dus afhankelijk van uw verwijzing (medische indicatie).
Wilt uw weten of u aanspraak kunt maken op vergoeding? Check dan de vergoedingenwijzer.
Met meer dan 151 locaties vindt u altijd een locatie bij u in de buurt
Selecteer uw verzekeraar om te kijken of u vergoed wordt
Om ervoor te zorgen dat de Exopulse Mollii Suit goed werkt en lang meegaat, is het belangrijk om te weten hoe u het pak goed draagt en onderhoudt. Lees er hier meer over
Om ervoor te zorgen dat de Exopulse Mollii Suit goed werkt en lang meegaat, is het belangrijk om te weten hoe u het pak goed draagt en onderhoudt. Op deze pagina leggen we op een eenvoudige manier uit hoe u Exopulse Mollii Suit kunt gebruiken en verzorgen, zodat u er het meeste voordeel van heeft.
Dragen Exopulse Mollii Suit
Let op dat u de magnetische strips aan de besturing voorzichtig behandelt:
Tip voor tijdens de draagtijdHou tijdens het dragen van het pak mobiele apparatuur op minimaal 30 cm (12 inches) afstand. Denk daarbij aan laptops, mobiele telefoons, spelcomputers of antennekabels en-kastjes. De frequentie van deze apparatuur kan de prestaties van het pak verminderen.We adviseren u om tijdens het dragen van Exopulse Mollii Suit, een boek te lezen, televisie te kijken of rust te nemen.
Het wassen van uw Exopulse Mollii SuitOm het pak schoon en fris te houden adviseren wij u om elke week de elektrodes in de jas en broek te reinigen met een schoon en vochtig doekje zonder zeep.
Tips voor het dragen van Exopulse Mollii Suit
Lees hier de gebruiksaanwijzing Exopulse Mollii Suit.
De kosten van een orthese hangen af van de uitvoering waarvoor wordt gekozen. Er zijn grote verschillen tussen confectie- en maatwerkoplossing, en tussen verschillende materialen. Wilt u meer duidelijkheid over kosten? Maak dan een afspraak met een van onze adviseurs.
Voor het aanmeten komen u en uw kind naar één van de Livit Ottobock Care Centers. Er zijn twee of drie afspraken nodig voordat uw kind de orthese kan gaan dragen. Bij de eerste afspraak wordt in samenwerking met de arts het looppatroon en de spierspanning beoordeeld. Daarna wordt de orthese aangemeten door een gipsafdruk van het been te maken en/of door maten op te nemen. Dit duurt zo’n dertig minuten. Het is belangrijk dat u de schoenen die uw kind wil gaan dragen met de orthese bij u heeft op deze afspraak. Of dat u de hielheffing van de schoen weet. Als de orthese zonder binnenschoen wordt besteld, kunt u de orthese binnen twee weken afhalen.
Voor het aanmeten komen u en uw kind naar één van de Livit Ottobock Care Centers. Er zijn twee of drie afspraken nodig voordat uw kind de orthese kan gaan dragen. Bij de eerste afspraak wordt in samenwerking met de arts het looppatroon en de spierspanning beoordeeld. Daarna wordt de orthese aangemeten door een gipsafdruk van het been te maken en/of door maten op te nemen. Dit duurt zo’n dertig minuten.
Het is belangrijk dat u de schoenen die uw kind wil gaan dragen met de orthese bij u heeft op deze afspraak. Of dat u de hielheffing van de schoen weet. Als de orthese zonder binnenschoen wordt besteld, kunt u de orthese binnen twee weken afhalen. Als er wel een binnenschoen is besteld, komt u eerst terug voor een pasafspraak. Dit duurt zo’n vijftien minuten. Eén week daarna wordt een laatste check gedaan en kan uw kind de orthese gaan dragen.
U kunt bij ons terecht voor orthopedische schoenen en schoenaanpassingen, veiligheidsschoenen, steunzolen, steunkousen en therapeutisch elastische kousen, orthesen en braces, bandages, prothesen en redressiehelmen.
De garantietermijn op materiaal- en productiefouten in uw orthese is één jaar. Voor producten die niet door Livit Ottobock Care worden gemaakt, zijn de garantievoorwaarden van de fabrikant van toepassing.
U kunt het kunststof deel van de orthese schoonmaken met water of een sopje. Soms is de orthesevoorzien van een leren schoentje, let erop dat die tijdens het schoonmaken niet nat wordt. Verder is er geen onderhoud nodig.
U kunt het kunststof deel van de orthese schoonmaken met water of een sopje. Soms is de orthese voorzien van een leren schoentje, let erop dat die tijdens het schoonmaken niet nat wordt. Verder is er geen onderhoud nodig.
Gemiddeld gaat een orthese 2 jaar mee, afhankelijk van het type orthese, de uitvoering en de intensiteit van het gebruik van het hulpmiddel. Vervanging van uw orthese na deze gebruikstermijn wordt vaak door uw zorgverzekeraar vergoed. Uw orthopedisch adviseur zal u hierover informeren.
Er is vaak veel meer mogelijk dan u denkt. We helpen u graag op weg bij het vinden van de snelste weg naar uw sportwens, zodat u snel lekker kunt gaan bewegen en sporten. Bespreek de mogelijkheden met uw orthopedisch adviseur. Hij of zij kan goed inschatten of uw voorziening geschikt is voor de sport die u in gedachten heeft. Een speciale sportvoorziening is voor de meeste recreatieve vormen van sport echt niet altijd nodig. Vaak kan een goed advies en een kleine aanpassing aan uw dagelijkse voorziening al voldoende zijn.
Er is vaak veel meer mogelijk dan u denkt. We helpen u graag op weg bij het vinden van de snelste weg naar uw sportwens, zodat u snel lekker kunt gaan bewegen en sporten.
Bespreek de mogelijkheden met uw orthopedisch adviseur. Hij of zij kan goed inschatten of uw voorziening geschikt is voor de sport die u in gedachten heeft. Een speciale sportvoorziening is voor de meeste recreatieve vormen van sport echt niet altijd nodig. Vaak kan een goed advies en een kleine aanpassing aan uw dagelijkse voorziening al voldoende zijn.
Een orthese van siliconen is veel gemakkelijker schoon te houden dan een orthese van bijvoorbeeld leer. De orthese is afwasbaar met water en een niet-agressieve zeep. Spoel de orthese goed na om zeepresten te verwijderen. Droog goed af. Siliconen is een sterk materiaal, maar kan minder goed tegen scherpe voorwerpen. Een gescheurde orthese kan meestal nog gerepareerd worden, mits de orthese niet te oud is. Bel ons voor een afspraak als u scheurtjes ontdekt. Wij kunnen de orthese dan repareren. Wij kunnen ook de sluiting van uw orthese vernieuwen als deze verder nog goed zit en werkt.
Als uw arts de orthese heeft voorgeschreven en u het hulpmiddel permanent gebruikt (de orthese is noodzakelijk bij uw algemene dagelijkse activiteiten), dan worden de kosten voor het hulpmiddel doorgaans vergoed door uw zorgverzekeraar. Hou wel rekening met het verplichte eigen risico dat u bij uw zorgverzekering heeft. Dat betekent dat de kosten pas vergoed worden, nadat u het volledige eigen risico hebt betaald. De zorg van uw huisarts telt niet mee voor het eigen risico. Uiteraard dienen wij de factuur voor uw orthese in bij uw zorgverzekeraar.
Als uw arts de orthese heeft voorgeschreven en u het hulpmiddel permanent gebruikt (de orthese is noodzakelijk bij uw algemene dagelijkse activiteiten), dan worden de kosten voor het hulpmiddel doorgaans vergoed door uw zorgverzekeraar. Hou wel rekening met het verplichte eigen risico dat u bij uw zorgverzekering heeft. Dat betekent dat de kosten pas vergoed worden, nadat u het volledige eigen risico hebt betaald. De zorg van uw huisarts telt niet mee voor het eigen risico. Uiteraard dienen wij de factuur voor uw orthese in bij uw zorgverzekeraar. Deze stuurt u vervolgens een factuur als u uw eigen risico nog niet volledig hebt betaald. In de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering staan de precieze vergoedingen die u ontvangt. Uw adviseur zal u er meer over vertellen tijdens uw afspraak. Vraagt u zelf een orthese (brace, spalk of bandage) aan, zonder verwijzing van uw arts, dan zijn de kosten voor eigen rekening.
Meer weten over de vergoeding van een specifieke orthese? Bekijk dan onze vergoedingenwijzer.