Een rugbrace helpt u bij een goede lichaamshouding en zorgt zo voor verlichten van rugpijn. Ook bevordert de rugbrace het herstel van de rug. Een rugbrace is ook geschikt voor extra ondersteuning bij het sporten, zoals bijvoorbeeld fitness en turnen. Het kan zijn dat een confectiebrace voldoende is, maar indien nodig kunnen wij ook een rugbrace voor u op maat maken. Welke rugbrace het beste bij u past hangt onder andere af van de aard van uw klachten, maar ook van de plek van de pijn en hoe u de brace wilt gaan gebruiken. Meer weten over de juiste rugbrace voor uw situatie? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.
Een rugbrace, ook wel korset of rugband genoemd, zorgt voor ondersteuning van de rug en dient ter preventie of behandeling van rugpijn. Ook tijdens de herstelperiode na een zware operatie, of bij instabiliteitsklachten kan een rugbrace helpen. Door het dragen van een rugbrace komt er uitwendige druk (compressie)op uw bovenrugspieren, zodat u minder pijn ervaart en uw rug goed ondersteund wordt. Een rugbrace voor de bovenrug kan in verschillende modellen en materialen worden geleverd. Uw orthopedisch adviseur kan u vertellen welke brace het meest geschikt voor u is.
Een rugbrace kan in verschillende uitvoeringen en materialen worden geleverd. Het kan zijn dat een confectiebrace voor u voldoende is. Is dit niet het geval, dan kunnen wij ook een rugbrace voor u op maat maken. Denk hierbij aan kunststof, of leer. Indien u een maatwerk brace nodig heeft, zal uw orthopedisch adviseur u voorlichten over de verschillende materialen en mogelijkheden voor uw maatwerk rugbrace.
Wij werken met hoge kwaliteit confectiebraces. Al onze merken zijn zorgvuldig door onze orthopedisch adviseurs geselecteerd op hun kwaliteit en duurzaamheid.
De rug geeft het lichaam een rechte houding, beschermt het ruggenmerg en helpt mee de romp te bewegen. De rug bestaat uit vele spieren, wervels, banden en tussenwervelschijven. Maar ook uw buik- en bekkenspieren werken samen met uw rugspieren en houden uw ‘core’ (het centrum van uw lichaam) zo in evenwicht. Een rugbrace kan helpen wanneer u last hebt van klachten aan uw bovenrug. Denk hierbij aan:
Tijdens uw eerste afspraak met ons maakt u kennis met een van onze orthopedisch adviseurs. Samen bespreken we uw hulpvraag en nemen we de informatie door die uw arts heeft vermeld in de verwijsbrief. Daar nemen we alle tijd voor. Met de informatie van uw specialist en uw verhaal bekijken we wat de beste oplossing is. Daarnaast geven we advies over de vergoeding en leggen we allerlei gegevens vast.
Tijdens deze eerste afspraak meten we ook de rugbrace aan. We nemen de maten van uw rug en kijken welke rugbrace het beste bij uw probleem past. Mochten wij het juiste confectieproduct voor u op voorraad hebben, dan kunt u gelijk met uw rugbrace naar huis, maar vaak moeten wij deze nog bestellen.
Heeft u een maatwerk product nodig, dan meten we tijdens deze afspraak uw maten op. Aan de hand van uw maten, maken wij uw rugbrace.
De orthopedisch adviseur maakt meestal een pasafspraak met u over 1 week in geval van een confectieproduct, of over 2 weken in geval van maatwerk.
Tijdens de pas- en afleverafspraak controleren we of uw rugbrace goed past en comfortabel zit. We doen de brace bij u om. Tijdens deze afspraak leggen wij u uit hoe u de rugbrace moet gebruiken en schoon kunt maken. Ook maken wij een controleafspraak. Eventueel op een technisch spreekuur met uw voorschrijvend arts erbij.
Er zijn veel verschillende soorten rugbraces en deze worden op verschillende manieren gebruikt. In deze handleiding geven wij u algemene informatie over dit product. Specifieke informatie over uw rugbrace krijgt u van uw orthopedisch adviseur.
Door het dragen van een rugbrace kunt u plaatselijk wat meer gaan transpireren. Laat de huid wennen en in de loop van de tijd zal de zweetproductie vaak afnemen.
Het aantrekken van uw rugbrace kan in het begin wat stroef gaan, maar door het gebruik wordt deze steeds soepeler waardoor het aantrekken steeds makkelijker gaat.
Voor een confectie rugbrace volgt u de onderhoudsinstructies van de fabrikant. Deze instructies staan vermeld in het onderhoudsboekje dat bij uw rugbrace bijgesloten zit.
Een maatwerk rugbrace kan van (combinaties van) verschillende materialen gemaakt zijn. Het onderhoud van een maatwerk brace verschilt dus van soort tot soort.
Kunststof
Maak kunststof delen regelmatig schoon met een vochtige doek, eventueel met wat schoonmaakmiddel. Gebruik nooit oplosmiddelen zoals aceton, spiritus, wasbenzine of iets dergelijks.
Leer
Leer kunt u schoonmaken met een vochtige doek. Het beste gebruikt u hiervoor kalkvrij water (gedestilleerd of gekookt water). Gebruik geen zeep. Laat het leer drogen aan de lucht en vermijdt langdurig wrijven.
In het algemeen geldt voor een orthopedisch hulpmiddel een gewenningstijd. Per soort voorziening is deze gewenningstijd verschillend. Neem hiervoor rustig de tijd en laat uw adviseur of arts u uitleggen hoe u de draagtijd opbouwt.
Controleer tijdens de opbouwfase uw romp en rug op drukplekken. Doe dit 25 minuten na het uitdoen van de rugbrace. Plekken die dan nog behoorlijk rood zijn, noemen we drukplekken. Ziet u deze plekken verschijnen, maak dan een afspraak met uw orthopedisch adviseur.
Door het intensief dragen van uw rugbrace kan er ongemerkt slijtage optreden. Door slijtage aan bijvoorbeeld de pasvorm, het materiaal of de sluitingen kan de werking van uw hulpmiddel verminderen. Laat uw rugbrace daarom regelmatig controleren door uw orthopedisch adviseur. Wij nemen contact met u op voor het plannen van deze controle-afspraak. Heeft u last of vragen, bel ons dan gerust.
Heeft u weinig tot geen gevoel in uw romp of rug dan is het van groot belang dat u de huid controleert. Dit geldt zeker voor de gewenningsperiode, maar ook daarna. Als er drukplekken of striemen ontstaan, neem dan contact op met uw orthopedisch adviseur.
De garantietermijn op materiaal- en productiefouten in uw op maat gemaakte orthese (rugbrace) is één jaar en gaat in op de datum van aflevering.
Als redelijkerwijs aangenomen kan worden dat problemen door anatomische veranderingen zijn/worden veroorzaakt, is de garantieregeling niet van toepassing.
Livit Ottobock Care is niet aansprakelijk voor de gevolgen van het onjuist gebruik van, of het aanbrengen van aanpassingen aan, de door haar geleverde producten door andere dan door Livit Ottobock Care als bevoegd erkende personen. Hiermee vervalt tevens de garantieregeling.
Wij streven naar 100% klanttevredenheid en vragen u om opmerkingen of klachten altijd te melden. Het liefst bij de betreffende Livit Ottobock Care medewerker. Heeft dit onvoldoende resultaat opgeleverd? Dan verwijzen wij u naar onze klachtenprocedure op livit.nl/klachtafhandeling. Wij zoeken zo snel mogelijk naar een passende oplossing voor u.
Alle medische hulpmiddelen moeten binnen de Europese Unie (EU) voldoen aan de Medical Device Regulation (MDR). Om dit aan te tonen is het in bepaalde gevallen mogelijk om een CE-markering aan het product toe te voegen. Alleen volledig naar maat gemaakte producten hoeven deze CE-markering niet te hebben. Voor alle producten van Livit Ottobock Care geldt dat deze voldoen aan de wettelijke eisen van de Medical Device Regulation.
Vaak worden braces en orthesen uit de basisverzekering vergoed. Dit is wanneer de brace of orthese noodzakelijk is voor het dagelijks functioneren. Orthesen en braces die gebruikt worden voor sport of educatie worden over het algemeen niet vergoed. Dit geldt ook voor braces en orthesen die gebruikt worden tijdens een behandeling (geen vergoeding). Wilt uw weten of u aanspraak kunt maken op vergoeding voor uw brace of orthese? Check dan de vergoedingenwijzer.
Voor elke orthese of brace geldt dat wij de aanvraag voor dit hulpmiddel vooraf indienen bij uw zorgverzekeraar. Voor de meeste orthesen en braces is vooraf geen toestemming nodig.
Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars in Nederland. Het enige dat we van u nodig hebben om uw aanvraag te kunnen indienen is een voorschrift van uw arts (medisch specialist) met de medische indicatie en het behandeldoel, aangevuld met een zorgplan dat u samen met de Livit adviseur opstelt.
Of u voor vergoeding van uw hulpmiddel in aanmerking komt, is afhankelijk van uw medische indicatie en uw hulpvraag en bij welke zorgverzekeraar u verzekerd bent. Check de vergoedingenwijzer.
Ook al wordt uw hulpmiddel door de zorgverzekeraar vergoed, kan het zijn dat de kosten ten laste komen van uw eigen risico. Het eigen risico is een wettelijk bepaald jaarbedrag dat voor iedereen gelijk is. Voor 2023 is het eigen risico vastgesteld op € 385,-. Dit bedrag is gelijk aan vorig jaar. Voor kinderen tot 18 jaar geldt geen eigen risico.
Bij sommige verzekeraars kunt u uw eigen risico in termijnen betalen. Of dat in uw geval ook geldt, kunt u navragen bij uw zorgverzekeraar.
Voor sommige hulpmiddelen, bijvoorbeeld voor orthopedische en semi-orthopedische schoenen, geldt behalve het eigen risico ook een eigen bijdrage. Dit bedrag betaalt u zelf. De overheid bepaalt voor welke hulpmiddelen een eigen bijdrage geldt en hoe hoog de bijdrage is. Dit geldt voor hulpmiddelen uit zowel de basisverzekering als uit de aanvullende verzekering.
Sommige zorgverzekeraars bieden een aanvullende verzekering, waarbij de eigen bijdrage geheel of gedeeltelijk wordt vergoed. Uw zorgverzekeraar kan u hier meer over vertellen.
Livit werkt samen met alle zorgverzekeraars in Nederland. Met de juiste indicatie worden de meeste orthopedische hulpmiddelen geheel of gedeeltelijk uit de basisverzekering vergoed. Livit dient de declaratie voor hulpmiddelen die onder de basisvergoeding vallen rechtstreeks in bij uw zorgverzekeraar. Voorwaarden daarvoor zijn dat wij in het bezit zijn van de gegevens van uw zorgverzekering, uw identiteitsbewijs en een verwijsbrief van uw arts of specialist. Of u voor een vergoeding in aanmerking komt, is dus afhankelijk van uw verwijzing (medische indicatie).
Wilt uw weten of u aanspraak kunt maken op vergoeding? Check dan de vergoedingenwijzer.
Met meer dan 155 locaties vindt u altijd een locatie bij u in de buurt
Selecteer uw verzekeraar om te kijken of u vergoed wordt
De kosten van een orthese hangen af van de uitvoering waarvoor wordt gekozen. Er zijn grote verschillen tussen confectie- en maatwerkoplossing, en tussen verschillende materialen. Wilt u meer duidelijkheid over kosten? Maak dan een afspraak met een van onze adviseurs.
De garantietermijn op materiaal- en productiefouten in uw orthese is één jaar. Voor producten die niet door Livit Ottobock Care worden gemaakt, zijn de garantievoorwaarden van de fabrikant van toepassing.
Gemiddeld gaat een orthese 2 jaar mee, afhankelijk van het type orthese, de uitvoering en de intensiteit van het gebruik van het hulpmiddel. Vervanging van uw orthese na deze gebruikstermijn wordt vaak door uw zorgverzekeraar vergoed. Uw orthopedisch adviseur zal u hierover informeren.
Als uw arts de orthese heeft voorgeschreven en u het hulpmiddel permanent gebruikt (de orthese is noodzakelijk bij uw algemene dagelijkse activiteiten), dan worden de kosten voor het hulpmiddel doorgaans vergoed door uw zorgverzekeraar. Hou wel rekening met het verplichte eigen risico dat u bij uw zorgverzekering heeft. Dat betekent dat de kosten pas vergoed worden, nadat u het volledige eigen risico hebt betaald. De zorg van uw huisarts telt niet mee voor het eigen risico. Uiteraard dienen wij de factuur voor uw orthese in bij uw zorgverzekeraar.
Als uw arts de orthese heeft voorgeschreven en u het hulpmiddel permanent gebruikt (de orthese is noodzakelijk bij uw algemene dagelijkse activiteiten), dan worden de kosten voor het hulpmiddel doorgaans vergoed door uw zorgverzekeraar. Hou wel rekening met het verplichte eigen risico dat u bij uw zorgverzekering heeft. Dat betekent dat de kosten pas vergoed worden, nadat u het volledige eigen risico hebt betaald. De zorg van uw huisarts telt niet mee voor het eigen risico. Uiteraard dienen wij de factuur voor uw orthese in bij uw zorgverzekeraar. Deze stuurt u vervolgens een factuur als u uw eigen risico nog niet volledig hebt betaald. In de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering staan de precieze vergoedingen die u ontvangt. Uw adviseur zal u er meer over vertellen tijdens uw afspraak. Vraagt u zelf een orthese (brace, spalk of bandage) aan, zonder verwijzing van uw arts, dan zijn de kosten voor eigen rekening.
Meer weten over de vergoeding van een specifieke orthese? Bekijk dan onze vergoedingenwijzer.
De informatie op deze website is met zorg samengesteld. Er kunnen echter geen rechten aan de inhoud ontleend worden. Wij raden u aan altijd bij uw eigen zorgverzekeraar na te vragen welke voorwaarden specifiek voor u gelden.
Er zijn veel verschillende soorten orthesen, ook wel braces genoemd, en deze worden op verschillende manieren gebruikt. Hier geven wij u algemene informatie over een orthese. Specifieke informatie over uw orthese krijgt u van uw Livit Ottobock Care adviseur. Lees meer over gebruik en onderhoud door op onderstaande button te klikken.
Er zijn veel verschillende soorten orthesen, ook wel braces genoemd, en deze worden op verschillende manieren gebruikt. Hier geven wij u algemene informatie over een orthese. Specifieke informatie over uw orthese krijgt u van uw Livit Ottobock Care adviseur.
Door het dragen van een orthese kunt u plaatselijk wat meer gaan transpireren. Laat de huid wennen en in de loop van de tijd zal de zweetproductie vaak afnemen.
Het aantrekken van uw orthese kan in het begin wat stroef gaan, maar door het gebruik wordt deze steeds soepeler waardoor het aantrekken steeds makkelijker gaat.
De meeste kevo’s zijn bedoeld om in een schoen te dragen. Draag deze enkel in de schoen die erbij bedoeld is en nooit zonder.
Een orthese kan van (combinaties van) verschillende materialen gemaakt zijn. Het onderhoud van een orthese verschilt dus van soort tot soort.
Siliconen
Dit materiaal is afwasbaar met water en een niet-agressieve zeep. Spoel en droog het materiaal goed na om zeepresten te verwijderen. Siliconen is een sterk materiaal, maar kan minder goed tegen scherpe voorwerpen. Neem contact op met uw Livit Ottobock Care adviseur zodra u een scheurtje ziet.
Leer kunt u schoonmaken met een vochtige doek. Het beste gebruikt u hiervoor kalkvrij water (gedestilleerd of gekookt water). Gebruik Bevestig de sluitbanden op het onderbeen en eventueel daarna op het bovenbeen. Dan sluit u uw schoen en kunt u staan. Heeft uw beenorthese een vergrendelingsysteem, zorg dan dat u uw been volledig strekt en het kniescharnier vergrendeld voor u gaat lopen. geen zeep. Laat het leer drogen aan de lucht en vermijdt langdurig wrijven.
Carbon
Carbon is een zeer sterk en slijtvast materiaal. U kunt het reinigen met water en zeep en laten drogen aan de lucht.
Scharnieren
Scharnieren kunt u insmeren met naaimachineolie. Deze olie is zuurvrij en heeft een hoge zuiverheid.
Voering
De voering in onze valhelmen is gemaakt van schuimmateriaal dat bekleed is met lycra. De voering is van de buitenschaal te scheiden door het loshalen van het klittenband. De voering kan dan heel voorzichtig met de hand, op lage temperatuur en met vloeibaar wasmiddel gewassen worden. De harde schaal kan met een vochtige doek afgenomen worden. Als u de schuimvoering nat maakt, houdt dan rekening met een aanzienlijke droogtijd. Een eventuele tweede voering kan aangeschaft worden. Voor alle materialen en soorten orthesen geldt dat deze goed droog moeten zijn voor deze gedragen kunnen worden. Droog de orthese altijd aan de lucht en nooit op of met een externe warmtebron. Hierdoor kan de orthese zijn vorm verliezen. Ga bij duidelijk zichtbare schade (diepe groef of barst) aan kunststof delen terug naar uw Livit Ottobock Care adviseur. Voor een reparatie of specifieke onderhoudsvragen kunt u ook altijd contact opnemen. Zo kunnen we indien nodig de sluiting van uw orthese vervangen.
In het algemeen geldt voor een orthopedisch hulpmiddel een gewenningstijd. Per soort voorziening is deze gewenningstijd verschillend. Neemt u hiervoor rustig de tijd en laat uw adviseur of arts u uitleggen hoe u de draagtijd opbouwt.
Controleer tijdens de opbouwfase uw lichaamsdeel op drukplekken. Doe dit 25 minuten na het uitdoen van de orthese. Plekken die dan nog behoorlijk rood zijn, noemen we drukplekken en vaak vind u die op de kuit, voet of hak. Dit is een heel normaal verschijnsel. Ziet u deze plekken verschijnen, bouw het dragen van uw orthese dan iets langzamer op. Als de drukpunten na 1 tot 2 weken niet zijn verdwenen, maak dan een afspraak met uw Livit Ottobock Care adviseur.
Door het intensief dragen van uw orthese kan er ongemerkt slijtage optreden. Door slijtage aan bijvoorbeeld de pasvorm, het materiaal of de sluitingen kan de werking van uw hulpmiddel verminderen. Laat uw orthese daarom regelmatig controleren door uw Livit Ottobock Care adviseur. Wij nemen contact met u op voor het plannen van deze controle-afspraak. Heeft u last of vragen, bel ons dan gerust.
De garantietermijn op materiaal- en productiefouten in uw op maat gemaakte orthese is één jaar en gaat in op de datum van aflevering. Als redelijkerwijs aangenomen kan worden dat problemen door anatomische veranderingen zijn/worden veroorzaakt, is de garantieregeling niet van toepassing. Livit Ottobock Care is niet aansprakelijk voor de gevolgen van het onjuist gebruik van, of het aanbrengen van aanpassingen aan, de door haar geleverde producten door andere dan door Livit Ottobock Care als bevoegd erkende personen. Hiermee vervalt tevens de garantieregeling.
Orthesen die u bij Livit Ottobock Care hebt laten aanmeten, worden persoonlijk voor u op maat gemaakt. Dit betekent dat voor deze maatwerkproducten geen bedenktijd geldt. Wilt u na het bestellen van je orthese toch van de order afzien? Dan brengen wij de kosten voor de orthese in rekening. Zie hiervoor onze Algemene Voorwaarden op livit.nl onder punt 5.7.
Nee, als een orthese (brace, spalk of bandage) wordt vergoed door een zorgverzekeraar is het niet mogelijk om bij te betalen voor een duurdere uitvoering.