Een walker is geschikt voor een (na)behandeling bij allerlei soorten letsel en zorgt ervoor dat de enkel en het been in de juiste houding blijven. Welk soort walker het beste bij u past hangt onder andere af van de aard van uw klachten en hoe u het product wilt gaan gebruiken. U behandelend arts is degene die beoordeelt of de behandeling met behulp van een walker voor u en voor uw letsel geschikt is.
Een walker wordt vaak ingezet om te herstellen na een achillespeesruptuur, breuk aan de voet of een breuk aan de enkel. Ook is een walker geschikt als nabehandeling na een operatie. De walker is een soort spalk en brengt voordelen met zich mee in vergelijking met bijvoorbeeld een gips- of tapebehandeling. Zo is het mogelijk om de walker af te doen en kunt u blijven douchen of uw wonden verzorgen.
Een walker kan in verschillende uitvoeringen en materialen worden geleverd. Wij werken met hoge kwaliteit confectieproducten. Al onze merken zijn zorgvuldig door onze orthopedisch adviseurs geselecteerd op hun kwaliteit en duurzaamheid.
U behandelend arts kan een walker adviseren in de volgende gevallen:
Tijdens uw eerste afspraak met ons maakt u kennis met een van onze orthopedisch adviseurs. Samen bespreken we uw hulpvraag en nemen we de informatie door die uw arts heeft vermeld in de verwijsbrief. Daar nemen we alle tijd voor. Met de informatie van uw specialist en uw verhaal bekijken we wat de beste oplossing is. Daarnaast geven we advies over de vergoeding en leggen we allerlei gegevens vast.
Tijdens deze eerste afspraak meten we ook de walker aan. We nemen de maten van uw been en voet en kijken welke walker het beste bij uw probleem past. Mochten wij het juiste confectieproduct voor u op voorraad hebben, dan kunt u gelijk met uw walker naar huis, maar vaak moeten wij deze nog bestellen.
De orthopedisch adviseur maakt meestal een pasafspraak met u over 1 week.
Tijdens de pas- en afleverafspraak controleren we of uw walker goed past en comfortabel zit. We doen de walker bij u om. Tijdens deze afspraak leggen wij u uit hoe u de walker moet gebruiken en schoon kunt maken. Ook maken wij een controleafspraak. Eventueel op een technisch spreekuur met uw voorschrijvend arts erbij.
In deze handleiding geven wij u algemene informatie over dit product. Specifieke informatie over uw walker krijgt u van uw orthopedisch adviseur.
Door het dragen van een orthese kunt u plaatselijk wat meer gaan transpireren. Laat de huid wennen en in de loop van de tijd zal de zweetproductie vaak afnemen.
Het aantrekken van uw walker kan in het begin wat stroef gaan, maar door het gebruik wordt deze steeds soepeler waardoor het aantrekken steeds makkelijker gaat.
Voor een confectie walker volgt u de onderhoudsinstructies van de fabrikant. Deze instructies staan vermeld in het onderhoudsboekje dat bij uw walker bijgesloten zit.
In het algemeen geldt voor een orthopedisch hulpmiddel een gewenningstijd. Per soort voorziening is deze gewenningstijd verschillend. Neem hiervoor rustig de tijd en laat uw adviseur of arts uitleggen hoe u de draagtijd opbouwt.
Controleer tijdens de opbouwfase uw enkel en voet op drukplekken. Doe dit 25 minuten na het uitdoen van de walker. Plekken die dan nog behoorlijk rood zijn, noemen we drukplekken. Ziet u deze plekken verschijnen, maak dan een afspraak met uw orthopedisch adviseur.
Door het intensief dragen van uw walker kan er ongemerkt slijtage optreden. Door slijtage aan bijvoorbeeld de pasvorm, het materiaal of de sluitingen kan de werking van uw hulpmiddel verminderen. Laat uw walker daarom controleren door uw orthopedisch adviseur. Wij nemen contact met u op voor het plannen van deze controle-afspraak. Heeft u last of vragen, bel ons dan gerust.
Heeft u weinig tot geen gevoel in uw enkel of voet, dan is het van groot belang dat u de huid controleert. Dit geldt zeker voor de gewenningsperiode, maar ook daarna. Als er drukplekken of striemen ontstaan, neem dan contact op met uw orthopedisch adviseur.
De garantietermijn op materiaal- en productiefouten in uw op maat gemaakte orthese (walker) is één jaar en gaat in op de datum van aflevering.
Als redelijkerwijs aangenomen kan worden dat problemen door anatomische veranderingen zijn/worden veroorzaakt, is de garantieregeling niet van toepassing.
Livit Ottobock Care is niet aansprakelijk voor de gevolgen van het onjuist gebruik van, of het aanbrengen van aanpassingen aan, de door haar geleverde producten door andere dan door Livit Ottobock Care als bevoegd erkende personen. Hiermee vervalt tevens de garantieregeling.
Wij streven naar 100% klanttevredenheid en vragen u om opmerkingen of klachten altijd te melden. Het liefst bij de betreffende Livit Ottobock Care medewerker. Heeft dit onvoldoende resultaat opgeleverd? Dan verwijzen wij u naar onze klachtenprocedure op livit.nl/klachtafhandeling. Wij zoeken zo snel mogelijk naar een passende oplossing voor u.
Alle medische hulpmiddelen moeten binnen de Europese Unie (EU) voldoen aan de Medical Device Regulation (MDR). Om dit aan te tonen is het in bepaalde gevallen mogelijk om een CE-markering aan het product toe te voegen. Alleen volledig naar maat gemaakte producten hoeven deze CE-markering niet te hebben. Voor alle producten van Livit Ottobock Care geldt dat deze voldoen aan de wettelijke eisen van de Medical Device Regulation.
Met meer dan 151 locaties vindt u altijd een locatie bij u in de buurt
Selecteer uw verzekeraar om te kijken of u vergoed wordt
Om ervoor te zorgen dat de Exopulse Mollii Suit goed werkt en lang meegaat, is het belangrijk om te weten hoe u het pak goed draagt en onderhoudt. Lees er hier meer over
Om ervoor te zorgen dat de Exopulse Mollii Suit goed werkt en lang meegaat, is het belangrijk om te weten hoe u het pak goed draagt en onderhoudt. Op deze pagina leggen we op een eenvoudige manier uit hoe u Exopulse Mollii Suit kunt gebruiken en verzorgen, zodat u er het meeste voordeel van heeft.
Dragen Exopulse Mollii Suit
Let op dat u de magnetische strips aan de besturing voorzichtig behandelt:
Tip voor tijdens de draagtijdHou tijdens het dragen van het pak mobiele apparatuur op minimaal 30 cm (12 inches) afstand. Denk daarbij aan laptops, mobiele telefoons, spelcomputers of antennekabels en-kastjes. De frequentie van deze apparatuur kan de prestaties van het pak verminderen.We adviseren u om tijdens het dragen van Exopulse Mollii Suit, een boek te lezen, televisie te kijken of rust te nemen.
Het wassen van uw Exopulse Mollii SuitOm het pak schoon en fris te houden adviseren wij u om elke week de elektrodes in de jas en broek te reinigen met een schoon en vochtig doekje zonder zeep.
Tips voor het dragen van Exopulse Mollii Suit
Lees hier de gebruiksaanwijzing Exopulse Mollii Suit.
De kosten van een orthese hangen af van de uitvoering waarvoor wordt gekozen. Er zijn grote verschillen tussen confectie- en maatwerkoplossing, en tussen verschillende materialen. Wilt u meer duidelijkheid over kosten? Maak dan een afspraak met een van onze adviseurs.
Voor het aanmeten komen u en uw kind naar één van de Livit Ottobock Care Centers. Er zijn twee of drie afspraken nodig voordat uw kind de orthese kan gaan dragen. Bij de eerste afspraak wordt in samenwerking met de arts het looppatroon en de spierspanning beoordeeld. Daarna wordt de orthese aangemeten door een gipsafdruk van het been te maken en/of door maten op te nemen. Dit duurt zo’n dertig minuten. Het is belangrijk dat u de schoenen die uw kind wil gaan dragen met de orthese bij u heeft op deze afspraak. Of dat u de hielheffing van de schoen weet. Als de orthese zonder binnenschoen wordt besteld, kunt u de orthese binnen twee weken afhalen.
Voor het aanmeten komen u en uw kind naar één van de Livit Ottobock Care Centers. Er zijn twee of drie afspraken nodig voordat uw kind de orthese kan gaan dragen. Bij de eerste afspraak wordt in samenwerking met de arts het looppatroon en de spierspanning beoordeeld. Daarna wordt de orthese aangemeten door een gipsafdruk van het been te maken en/of door maten op te nemen. Dit duurt zo’n dertig minuten.
Het is belangrijk dat u de schoenen die uw kind wil gaan dragen met de orthese bij u heeft op deze afspraak. Of dat u de hielheffing van de schoen weet. Als de orthese zonder binnenschoen wordt besteld, kunt u de orthese binnen twee weken afhalen. Als er wel een binnenschoen is besteld, komt u eerst terug voor een pasafspraak. Dit duurt zo’n vijftien minuten. Eén week daarna wordt een laatste check gedaan en kan uw kind de orthese gaan dragen.
U kunt bij ons terecht voor orthopedische schoenen en schoenaanpassingen, veiligheidsschoenen, steunzolen, steunkousen en therapeutisch elastische kousen, orthesen en braces, bandages, prothesen en redressiehelmen.
De garantietermijn op materiaal- en productiefouten in uw orthese is één jaar. Voor producten die niet door Livit Ottobock Care worden gemaakt, zijn de garantievoorwaarden van de fabrikant van toepassing.
U kunt het kunststof deel van de orthese schoonmaken met water of een sopje. Soms is de orthesevoorzien van een leren schoentje, let erop dat die tijdens het schoonmaken niet nat wordt. Verder is er geen onderhoud nodig.
U kunt het kunststof deel van de orthese schoonmaken met water of een sopje. Soms is de orthese voorzien van een leren schoentje, let erop dat die tijdens het schoonmaken niet nat wordt. Verder is er geen onderhoud nodig.
Gemiddeld gaat een orthese 2 jaar mee, afhankelijk van het type orthese, de uitvoering en de intensiteit van het gebruik van het hulpmiddel. Vervanging van uw orthese na deze gebruikstermijn wordt vaak door uw zorgverzekeraar vergoed. Uw orthopedisch adviseur zal u hierover informeren.
Er is vaak veel meer mogelijk dan u denkt. We helpen u graag op weg bij het vinden van de snelste weg naar uw sportwens, zodat u snel lekker kunt gaan bewegen en sporten. Bespreek de mogelijkheden met uw orthopedisch adviseur. Hij of zij kan goed inschatten of uw voorziening geschikt is voor de sport die u in gedachten heeft. Een speciale sportvoorziening is voor de meeste recreatieve vormen van sport echt niet altijd nodig. Vaak kan een goed advies en een kleine aanpassing aan uw dagelijkse voorziening al voldoende zijn.
Er is vaak veel meer mogelijk dan u denkt. We helpen u graag op weg bij het vinden van de snelste weg naar uw sportwens, zodat u snel lekker kunt gaan bewegen en sporten.
Bespreek de mogelijkheden met uw orthopedisch adviseur. Hij of zij kan goed inschatten of uw voorziening geschikt is voor de sport die u in gedachten heeft. Een speciale sportvoorziening is voor de meeste recreatieve vormen van sport echt niet altijd nodig. Vaak kan een goed advies en een kleine aanpassing aan uw dagelijkse voorziening al voldoende zijn.
Een orthese van siliconen is veel gemakkelijker schoon te houden dan een orthese van bijvoorbeeld leer. De orthese is afwasbaar met water en een niet-agressieve zeep. Spoel de orthese goed na om zeepresten te verwijderen. Droog goed af. Siliconen is een sterk materiaal, maar kan minder goed tegen scherpe voorwerpen. Een gescheurde orthese kan meestal nog gerepareerd worden, mits de orthese niet te oud is. Bel ons voor een afspraak als u scheurtjes ontdekt. Wij kunnen de orthese dan repareren. Wij kunnen ook de sluiting van uw orthese vernieuwen als deze verder nog goed zit en werkt.
Als uw arts de orthese heeft voorgeschreven en u het hulpmiddel permanent gebruikt (de orthese is noodzakelijk bij uw algemene dagelijkse activiteiten), dan worden de kosten voor het hulpmiddel doorgaans vergoed door uw zorgverzekeraar. Hou wel rekening met het verplichte eigen risico dat u bij uw zorgverzekering heeft. Dat betekent dat de kosten pas vergoed worden, nadat u het volledige eigen risico hebt betaald. De zorg van uw huisarts telt niet mee voor het eigen risico. Uiteraard dienen wij de factuur voor uw orthese in bij uw zorgverzekeraar.
Als uw arts de orthese heeft voorgeschreven en u het hulpmiddel permanent gebruikt (de orthese is noodzakelijk bij uw algemene dagelijkse activiteiten), dan worden de kosten voor het hulpmiddel doorgaans vergoed door uw zorgverzekeraar. Hou wel rekening met het verplichte eigen risico dat u bij uw zorgverzekering heeft. Dat betekent dat de kosten pas vergoed worden, nadat u het volledige eigen risico hebt betaald. De zorg van uw huisarts telt niet mee voor het eigen risico. Uiteraard dienen wij de factuur voor uw orthese in bij uw zorgverzekeraar. Deze stuurt u vervolgens een factuur als u uw eigen risico nog niet volledig hebt betaald. In de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering staan de precieze vergoedingen die u ontvangt. Uw adviseur zal u er meer over vertellen tijdens uw afspraak. Vraagt u zelf een orthese (brace, spalk of bandage) aan, zonder verwijzing van uw arts, dan zijn de kosten voor eigen rekening.
Meer weten over de vergoeding van een specifieke orthese? Bekijk dan onze vergoedingenwijzer.